Mobile Menu

Медицина і моделі бізнесу

Olena Lepeshyna, 04.09.2020

У більшості випадків відповідь на питання «Яка базова модель бізнесу вашого медичного закладу?» — В2В або В2С.
Для того, щоб ми однаково розуміли поняття, розшифрую:
В2С — business to customer (бізнес споживачу)
В2B — business to business (бізнес бізнесу)

У випадку медичних послуг споживачем є пацієнт. А розподіл В2С чи В2В у відповідях зазвичай відбувається через призму того, хто оплачує медичні послуги — фізична чи юридична особа.
Якщо фізична особа, то відповідь така, що наша базова модель В2С. Якщо юридична особа, наприклад, страхова компанія, відповідно — В2В. Тут начебто все логічно, але не завжди вірно.

В окремих випадках видима модель В2С насправді може виявитися моделлю В2В (а може бути і реальною В2С).  

Наприклад, якщо ваш медичний заклад — спеціалізована лабораторія або рентгенологічна діагностика, ваша базова модель може бути В2В навіть у тих випадках, коли за медичні послуги сплачує сам пацієнт. Справа в тому, що основним замовником інформації, яка міститься в результатах обстеження є лікар, а не пацієнт. Лікарю інформація потрібна для того, щоб спланувати чи проконтролювати хід лікування пацієнта чи прийняти рішення про хірургічне втручання, чи визначитись з діагнозом. Тобто основним клієнтом вашого продукту є лікар. Отже, в даному випадку йдеться про В2В, не В2С.
Звичайно це не означає, що відтепер пацієнт є менш важливим. При моделі В2В тим більш важлива увага до пацієнта, оскільки у випадку невдоволення негативний зворотній зв‘язок отримаєте і ви, і той лікар, який до вас направив пацієнта.

На сьогодні вже є щонайменше одна інша модель, яка може мати місце у сфері медичного обслуговування. Ця модель має назву С2В, розшифровується як customer to business. Іноді її називають «Розумний споживач».  Бізнес-модель С2В полягає в тому, що діяльність бізнесу побудована у відповідь на запит клієнта. В немедичній сфері прикладом є передзамовлення товару. Саме по собі передзамовлення є признаком досить високого рівня довіри з боку клієнта. А з боку бізнесу така модель говорить про вміння чути, бачити і розуміти потреби клієнта, бути постійно на зв’язку. Ця модель складніша в управлінні, ніж В2С чи В2В, але вона нова, відповідно запровадження її елементів може принести додаткові переваги як для клієнта, так і для бізнесу, в тому числі і медичного.

Поняття «розумний пацієнт» або «розумний клієнт» у сфері медицини не нове. Ще певний час тому словосполучення «розумний пацієнт» застосовували згадуючи непростого відвідувача медичного закладу, який начитався інформації в Інтернеті і в більшості випадків вже майже знає як себе полікувати. Сьогодні, відповідно до моделі С2В такий клієнт є джерелом інформації, що необхідно змінити в організації таким чином, щоб надання медичних послуг у вашому закладі якнайкраще відповідало потребам клієнтів/пацієнтів. Порівняно з тим, як будувалася комунікація між медичними провайдерами та клієнтами/пацієнтами 10-15 років тому, в сучасній реальності залучення думки пацієнтів та клієнтів є нормальною загальноприйнятою практикою.

#думки_на_виріст #фактор_менеджера

(c) Olena Lepeshyna

Олена Лепешина #фактор_менеджера