Запрошувати якісних консультантів, які можуть допомогти вам покращити роботу існуючого бізнесу або знайти нові шляхи його розвитку є, звісно, корисним і часто необхідним кроком. Але, нажаль, якщо замовник морально та організаційно не готовий до роботи з консультантом, це може призвести до негативних наслідків – від втрати коштів до зневіри у доцільність такої співпраці.

Готовність власників бізнесу та топ-менеджерів до участі у консалтинговому проекті може мати вирішальну роль у результативності такого проекту для компанії замовника. Консультанти не зроблять за вас вашу роботу. А готовність роботи із зовнішніми консультантами є натяком на реальну готовність до пошуку та впровадження змін в компанії, чи принаймні розуміння про необхідність якогось нового руху для бізнесу.
Тому, перше ніж починати співпрацю із зовнішніми консультантами, є доцільним оцінити себе через питання:
- Чи готові власники бізнесу та топ-менеджмент до впровадження кардинальних змін в культуру організації, організаційний дизайн та свою власну роль у історії впровадження змін?
- Чи дозволить існуючий стиль управління в компанії впровадити зміни у сферах?:
- Відносини із клієнтами.
- Відносини із персоналом.
- Процес пошуку, розробки нових ідей та рішень виявлених проблем.
- Впровадження нових ідей та внесення змін в існуючі процеси
Якщо хоча б на одне із цих запитань ви сам собі відверто відповіли «ні», пропоную прийняти участь у бізнес-грі з реальним результатом, який подарує вам або матеріалізовані покращення в бізнесі, або пояснить, чому ваша співпраця з консультантом може виявитися не такою корисною, як ви би того прагнули.
Суть цієї бізнес-гри:
Ви приймаєте на себе роль, яку назвемо «сам собі консультант». При цьому і замовником послуг «консультанта» теж будете ви ?.
Я впевнена, що вже прямо зараз у вас виникло кілька потенційних замовлень до себе як консультанта – кілька питань чи проблемних зон, які б ви залюбки вирішили, але на які ніяк не вистачає часу. Найперша задача для вас – замовника – обрати проблему, над вирішенням якої потрібно буде попрацювати в ході нашої бізнес-гри. Бажано, щоб масштаб цієї проблеми не був занадто великим.
При цьому, пропоную обрати проблему, що відповідає наступним критеріям:
- проблема відноситься до повторюваних, або її вартість для компанії є досить висока (наприклад, ситуація виникає нечасто, але несе значні репутаційні ризики),
- для вас виглядає так, що потенційно причина виникнення проблеми – в середині компанії,
- усунення проблеми можливо матиме додатковий корисний ефект,
- в ланці процесів, з якими пов’язана проблема, на вашу думку, задіяно кілька відділів чи підрозділів компанії.
Домовляємось, що роль «сам собі консультант» не дорівнює ролі «один у полі воїн». Для окремих процесів вам можуть знадобитися помічники, наприклад, фасилітатори чи експерти у специфічних сферах. Але саме ви повинні формувати запит на те, що ми шукаємо чи над чим працюємо. І звичайно, на кожному етапі і обов’язково потрібна буде ваша команда.
Етапи? Ось вони:
- Визначаємо проблему
- Вивчаємо проблему
- Вивчаємо всі процеси «навколо» проблеми (те, що може впливати на виникнення проблемної зони, і те, на що сама проблема має вплив)
- Визначаємо нову норму
- Оновлюємо процеси навколо нової норми
- Розробляємо план дій, необхідних для впровадження змін в робочі процеси
- Впроваджуємо наше рішення в життя організації
Готовність вашу персонально та вашої організації до потенційно можливих змін найкраще покаже виконання етапу розробки проекту впровадження конкретної ідеї та її реальне втілення.
Якщо впровадити в життя обрану ідею ви не змогли, потрібно замислитись чи варто розпочинати співпрацю з супер-класним консультантом, якщо скоріше за все втілити його найкращі ідеї можливо ми не зможете.
Якщо ви готові до екзотики, пізніше я запропоную познайомитися з кількома методиками, які в нашій країні майже не зустрічаються. Ви можете обрати будь-яку із них, можете спробувати всі по черзі, а можете навіть застосувати альтернативну всім запропонованим – ту, яку придумаєте самостійно.
Ви дочитали до кінця тексту?) Це дуже добре, тому що саме в цьому абзаці я прошу вас не відмовлятись від ідеї співпраці із гарними зовнішніми консультантами. Але також прошу виявити те, що заважає процесу впровадження ваших ідей, і звільнити свою організацію від цієї перепони.
(с) Олена Лепешина